De inhuur van externe professionals kan ingezet worden op verschillende manieren. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt. Scenario 6: de rijke schooldag.
De Indische Buurt School wist een tijdelijke vacature voor de verrijkingsklas snel op te vullen met behulp van De Programmeerschool
‘Kinderen hebben recht op extra ondersteuning én verdieping en verrijking’
Sean Morrissey – directeur De Indische Buurt School
De Amsterdamse Familie School
‘In Amsterdam durven we ongelijkheid te behandelen om gelijkheid te bevorderen.’ Deze uitspraak van onderwijswethouder Marjolein Moorman heeft mede gezorgd voor de Amsterdamse Familie School.
Deze scholen richten zich op de ontwikkelkansen van alle kinderen en gezinnen vanuit de school. De scholen werken samen met maatschappelijke instellingen op verschillende beleidsterreinen als armoede, jeugd, zorg, sport en de wijk. De gemeente stelt extra subsidie beschikbaar tot en met 2027.
Scholen mogen zelf aan het concept invulling geven; veelal wordt er ingezet op het aanbieden van een rijke schooldag, waar kinderen aangesproken worden op meerdere en andere talenten dan enkel taal en rekenen.
Op school zijn diverse vakdocenten die leerlingen kennis en vaardigheden op allerlei manieren bijbrengen. De lessen worden (deels) gegeven door vaste vakdocenten van school, maar kunnen ook gegeven worden door professionals van buiten de school.
Ontdek ook hoe dit scenario De Indische Buurtschool bevalt.
Voorbeeldrooster scenario 6
De inhuur van externe professionals kan ingezet worden op verschillende manieren. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt. Scenario 5:
halve groepen model.
Sports & Behaviour geeft op basisschool
De Zuiderzee bewegingsonderwijs en sociale vaardigheden.
SEP verrijkt op basisschool De Zuiderzee thematisch en op maat het curriculum.
Binnen dit scenario wordt een aantal dagen in de week het onderwijs (mede) vormgegeven door lessen/workshops van externe vakdocenten en partijen aan een halve groep.
Op deze dagen wordt elke klas een periode verdeeld in twee groepen, die om beurten les krijgen van een externe professional. De leerkracht geeft les aan de andere helft van de groep.
Behalve dat dit scenario voor de leerkracht werkdrukverlagend is, heeft dit scenario als bijkomend voordeel dat leerlingen een rijke schooldag hebben én bij een aantal kernvakken meer aandacht van de eigen leerkracht.
Voor aanbieders is het voordeel om les te geven aan halve groepen evident: er is meer aandacht voor ieder kind. Voor een directeur is het voordelig omdat het relatief eenvoudig is om een rooster te maken: iedere groepsleerkracht kan aangeven op welke dag(en) hij graag de externe vakdocent wil.
Ontdek ook hoe dit scenario basisschool De Zuiderzee bevalt.
‘Na de eerste lockdown begonnen we tijdelijk met halve klassen. Leerkrachten waren daar
zo blij mee. Het bracht me op het idee om dit ook bij de verrijking van het curriculum zo vorm te geven.'Karin Brandenburg – directeur basisschool De Zuiderzee
Voorbeeldrooster scenario 5
De inhuur van externe professionals kan ingezet worden op verschillende manieren. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt. Hier vind je ter inspiratie vier voorbeelden van scenario's.
Scenario 4: brede talentontwikkeling.
De meeste lessen wordt onder schooltijd gegeven, maar in de schoolvakanties kunnen kinderen ook meedoen aan naschoolse activiteiten.
In Slotervaart werken drie basisscholen (OBS De Toekomst, De Huizingaschool en De Zevende Montessorischool) samen met het Huis van de Wijk De Buurtzaak om de inhuur van externe aanbieders optimaal te benutten.
De basisschoodirecteuren wilden de al aanwezige potentie, expertise, ambities en competenties van de wijk benutten. Lokale professionals kunnen kinderen meer context bieden waar ze het leren aan kunnen ophangen.
De ervaringen binnen de externe lessen helpen de leerlingen bij het doorgronden van processen en geven ze meer kennis van hun omgeving. Op deze manier leren leerlingen niet alleen uit lesboeken, maar juist ook in de praktijk.
Ontdek ook hoe dit scenario OBS De Toekomst, De Huizingaschool en de Zevende Montessorischool bevalt.
‘In de klas ligt de nadruk toch vaak op theorie, bij externe lessen juist op de praktijk.’
Eva Meilof - directeur Zevende Montessorischool
De inhuur van externe professionals kan ingezet worden op verschillende manieren. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt. Bij scenario 3 wordt een vacature ingevuld.
Ashwina van Daltonschool IKC Zeven Zeeën: ‘De dagen zijn heel afwisselend, maar we hebben wel altijd dezelfde meester.'
In dit scenario vult een externe aanbieder een (tijdelijke) vacature in. Het aangeboden programma sluit naadloos bij de ambitie van de school, alsook bij de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren integraal te positioneren binnen het curriculum.
Elke bouw krijgt gedurende het jaar aanbod op verschillende domeinen: natuur en wetenschap, burgerschapsvorming en talentontwikkeling. Thematisch leren, ontdekkend leren en geïntegreerd aanbod zijn belangrijke termen bij dit scenario. De zaakvakken, Engels, wetenschap & techniek, gym en lezen worden gegeven door de externe professionals.
Omgerekend wordt met dit model ongeveer 2 fte ingevuld. Er worden letterlijk lege plekken opgevuld voor de groepen, zodat de rest van het team het hoofd boven water kan houden. Het is een lange(re) termijnoplossing en geeft rust.
Ontdek ook hoe dit scenario Daltonschool IKC Zeven Zeeën bevalt.
Ontdek ook hoe dit scenario Staij bevalt.
‘Door de inzet van Saga hebben we alle groepen kunnen bezetten en konden de leerlingen 5 dagen in de week naar school komen.’
Audrey Raalte - locatieleider Daltonschool IKC Zeven Zeeën
Voorbeeldrooster scenario 3
Op een vast tijdstip in de week wordt alternatief onderwijs aangeboden. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt.
Binnen dit scenario wordt op een vast tijdstip in de week onderwijs aangeboden door één of meerdere externe partijen. De leerkrachten van de desbetreffende groepen zijn op dat moment vrij geroosterd om andere taken te verrichten. Op veel scholen gebeurt dit reeds met bewegingsonderwijs. Binnen het roostermodel wordt dit aangevuld met extra vakdocenten.
Afhankelijk van de wensen van de school wordt een groep 1 tot 3 uur overgenomen. In de praktijk merken we dat het wenselijk is dat leerkracht en externe aanbieder het eerste en laatste kwartier beiden aanwezig zijn. Dit zorgt voor een goede start van de activiteit waardoor de groepsleerkracht ook echt iets anders kan doen.
Voorafgaand aan de start van de lessenreeks hebben aanbieder en leerkracht contact om af te stemmen en eventuele bijzonderheden te bespreken. Gedurende de lessenreeks wordt dit contact steeds bondiger.
Als een activiteit is afgerond binnen een bepaalde jaargroep, kan de aanbieder aansluitend ingeroosterd worden bij een volgende groep. Veel aanbieders zijn goed in staat om hun aanbod aan te passen zodat dit inzetbaar is voor meerdere leerjaren. Afhankelijk van de intensiteit van de inzet van externen kan er zo een roostermodel ontstaan waarbij meerdere partijen op verschillende tijden onderwijs verzorgen aan groepen. Veel variatie is mogelijk. Scholen bepalen zelf welke groepen, welk extern aanbod krijgen en hoelang deze activiteit mag duren.
De effecten van dit model zijn dat er naast werkdrukverlaging voor leerkrachten ook ruimte ontstaat voor overleg, scholing en - indien noodzakelijk - kleine vacatureruimte ingevuld kan worden.
Ontdek ook hoe dit scenario basisschool De Elout bevalt.
Ontdek ook hoe dit scenario Basisschool Samenspel beval.
Ontdek ook hoe dit scenario Brede School Fiep Westendorp bevalt.
Ontdek ook hoe dit scenario SpringHigh bevalt.
‘We willen onze leerlingen iets bieden wat we zelf niet in huis hebben.’
Hanife Sak – directeur basisschool De Elout