Twee keer per jaar worden de aanbieders van Andersom Amsterdam uitgenodigd door het projectteam. Deze keer waren we op 16 januari te gast bij IKC Sloterdijk. In totaal deelden 25 professionals van 20 organisaties kennis en ervaringen.

 

foto 8

foto 11

 

Roel Spits en Esther de Vries van Andersom Amsterdam wisselden elkaar af in presentaties en werkvormen. Omdat er onder de deelnemers weer een aantal nieuwe gezichten waren, schetste Roel kort de achtergrond en opdracht van Andersom Amsterdam:

Daarna deed Roel een aantal mededelingen over de ontwikkelingen van Andersom Amsterdam:

  • Behalve de bestaande Andersom-platforms van Amsterdam, Almere en Den Haag, is er kans dat ook Rotterdam en Utrecht eenzelfde platform gaan lanceren. Binnen elke stad ligt de focus net anders, maar er is goed overleg tussen de projectleiders en hoogstwaarschijnlijk gaan de contentmanagers van de huidige platforms ook helpen deze te lanceren. 
  • Er komt weer een nieuwe training voor anders bevoegden aan. Zodra daarover meer te melden is, staat informatie daarover hier. Ook Almere en Den Haag hebben een scholingstraject ontwikkeld; ook hierbij verschilt per stad de duur en prijs enigszins.
  • NPO-gelden en subsidie basisvaardigheden lopen op z’n end, maar er komen ook weer nieuwe (subsidie)kansen, bijvoorbeeld: School en Omgeving en Techkwadraat. Voor die laatste zal Roel gericht met een aantal van jullie  contact opnemen. 
  • Het SLO is volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe kerndoelen. De conceptdoelen van Burgerschap en Digitale Geletterdheid worden verwacht zomer 2025; de conceptdoelen van Mens & Natuur, Kunst & Cultuur en Bewegen & Sport worden in 2025 al beproefd in de onderwijspraktijk.

Kennismaken aan de hand van vragen

De deelnemers gingen met elkaar in gesprek aan de hand van negen stellingen. Welke stelling is van toepassing voor welke aanbieder? Welke juist helemaal niet?

 

foto 6

foto 1

foto 7

foto 5

Andersom en A’dam Onderwijs

Roel heeft vanuit meerdere aanbieders vragen ontvangen over het verschil tussen Andersom en A’dam Onderwijs. Er was een diffuus beeld ontstaan alsof alle ZZP’ers via A’dam Onderwijs zouden moeten werken. De intentie van de poortwachtersfunctie voor A’dam Onderwijs is om onwenselijke marktwerking te voorkomen m.b.t. bevoegde professionals die tijdelijk of ad hoc vervanging bieden. Bij Andersom Amsterdam gaat het veelal om anders bekwame professionals en meer duurzame opdrachten. Werken vanuit Andersom of het eigen netwerk blijft dus. Bij interesse om ook ad hoc vervanging te verzorgen, kun je contract opnemen met A’dam Onderwijs.  

Roel geeft aan dat A’dam Onderwijs en Andersom Amsterdam samenwerkingspartners zijn en een gezamenlijke boodschap richting scholen geven.

Wet op de schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 is er strengere controle op inhuur op scholen, lees hier voor meer informatie. Aanbieders krijgen daar op twee manieren mee te maken:

  1. De werkrelatie van andersbevoegde professionals met de scholen.
  2. De werkrelatie van andersbevoegde professionals met de organisatie voor de aanbieder.

Andersom Amsterdam kan (uiteraard) alleen een uitspraak doen over de werkrelatie met de scholen. Op dat vlak is de communicatie richting scholen:

Er is geen sprake van schijnzelfstandigheid als een anders bekwame professional, voor een bepaalde periode, vanuit een specifieke expertise, een eigen programma verzorgt op scholen. 

Een aantal aanbieders is zelf al ver met het uitzoeken van de tweede werkrelatie en daarvoor bezig met het opstellen van richtlijnen en kaders. Aanbieders staat het uiteraard vrij om dat onderling te delen. De platforms van Andersom zullen binnenkort voor scholen een artikel schrijven over de wet en wat dat wel en niet betekent voor inzet van anders bevoegden. 

Ontwikkelingen in Amsterdam

In Amsterdam is het lerarentekort bij de laatste meting (tijdelijk) afgenomen van 18,7% naar 15,5%. Redenen daarvoor zijn onder meer aflopen van bestaande subsidies en krimp van het leerlingaantal binnen een aantal besturen. Uit de voortgangsrapportage lerarenagenda blijkt dat scholen vooral kiezen om tekorten intern met oop-er of zij-instromers (extra uren) op te lossen. Roel wijst erop dat de inzet van anders bevoegden niet specifiek is uitgevraagd, wat het ingewikkeld maakt om conclusies te trekken over het aantal fte. dat vervangen wordt door anders bekwame professionals. Roel benadruk dat we vooral niet moeten vergeten dat naast dit element, aanbieders van grote waarde zijn op het gebied van brede talentontwikkeling en werkdrukvermindering.

 Kansen en mogelijkheden

Na alle gegeven informatie kregen de deelnemers nog gelegenheid met elkaar kansen en mogelijkheden uit te wisselen:

foto 8

foto 11

 

In de plenaire terugkoppeling werd besproken dat toch veel aanbieders nu bezig zijn om de Wet DBA goed in te richten en dat het op scholen nog niet zo lijkt te spelen. Veel aanbieders zijn bewust bezig hoe ze scholen nog beter kunnen ontlasten in het tussen- en naschoolse aanbod en hoe ze schooldirecteuren kunnen ondersteunen bij de coördinatie en organisatie op schoolniveau.. Er werd aangegeven dat bijeenkomsten als deze aanbieders helpen om nog scherper te krijgen wat de issues zijn vanuit het perspectief van scholen.