Basisschool De Zuiderzee werkt aan versteviging van het curriculum én van de kernvakken door te aan te sturen op zoveel mogelijk lesgeven aan halve klassen.
Directeur Karin Brandenburg aan het woord:
Hoe worden op jullie school externen ingezet?
‘Toen de NPO-gelden aangekondigd werden, ben ik met het team meteen gaan nadenken hoe we dat concreet wilden invullen. Na de eerste lockdown begonnen we eventjes weer met halve klassen. Leerkrachten waren daar zo blij mee: een halve klas ontlast hen en maakt instructies veel efficiënter. Het bracht me op het idee om dit ook bij de verrijking van het curriculum zo vorm te geven. De MR was daar ook heel enthousiast over.’
Hoe kwam je aan de externe aanbieders?
‘In eerste instantie ben ik zelf gaan zoeken in alle mails die ik binnen kreeg naar aanleiding van de NPO-gelden. Ik vroeg offertes op, ging gesprekken aan. Sports & Behaviour kende ik via via. Zij richten zich op bewegingsonderwijs en sociale vaardigheden. Ze kwamen voor de klassen 5 tot 8 één keer per week.
Voor de onderbouw hebben we theaterlessen van ZieZus. Die geven we van tevoren de woordenschatlijsten om de woordenschat te verbeteren.
Daarnaast wilden we ons curriculum verrijken. Wij werken binnen OGO-onderwijs altijd met rijke thema’s, dus daar kun je veel aan ophangen. SEP kon dat voor ons invullen. Denk aan handvaardigheid, muziekles en kennis van wereldreligies.’
‘Nu ik ervaring heb met de inhuur van externen, kan ik door middel van andersom.amsterdam eigenlijk zelf op maat gaan zoeken.’
Karin Brandenburg – directeur basisschool De Zuiderzee
Wel een hoop extra op jouw bordje als directeur…
‘Eigenlijk is het voor jezelf niet te doen. Toen ik na de zomervakantie op een studiedag van de stichting hoorde over ‘Omgaan met langdurig tekorten’, heb ik contact gelegd met Roel en Nathalie. Dat scheelde mij zoveel tijd. Ik kon bij hen mijn vraag formuleren en daar hebben zij een programma bij gemaakt. Daar is bijvoorbeeld uitgekomen dat we nu werken met Mediawegwijs, een lesprogramma dat de hele leerlijn digitale vaardigheden bestrijkt.
Precies wat ik zoek: het programma verrijkt het curriculum, ontlast de leerkrachten en de leerlingen vinden het super interessant.’
Mediawegwijs biedt losse lessen aan tot een hele leerlijn van groep 1 t/m groep 8
Hoe gaan jullie om de externen die in de school rondlopen?
‘Nu ik ervaring heb met de inhuur van externen, kan ik door middel van andersom.amsterdam eigenlijk zelf op maat gaan zoeken. Maar mijn eerste tip voor directeuren met minder ervaring: schakel een adviseur in! Je leert concreet vragen wat je wilt, een aanbieder beoordelen én onderhandelen. Dingen die je als directeur niet zo vaak doet.
In een gesprek met een aanbieder leg ik mijn vraag zo concreet mogelijk voor, verzoek om een concreet programma, vraag een concrete offerte met aantal uren en prijs enzovoorts. Zodra het zakelijke deel voorbij is, is het belangrijk de externe als collega te ontvangen. Ik probeer de eerste keer altijd even te gaan kijken, ik informeer de externe over onze schoolregels en we hebben een stappenplan als het een keer niet zo goed gaat in een les.
Met halve groepen is het natuurlijk makkelijker orde houden dan met hele groepen, maar anders is de procedure hetzelfde als in onze klassen. Dat werkt voor de kinderen ook het beste.’
Wat kan het platform andersom.amsterdam voor jou betekenen?
‘Ik ben al aan het doordenken: wat ga ik bijvoorbeeld doen als ik voor komend schooljaar maar een leerkracht vind voor 4 dagen? Is het dan toch geen optie om naar een hele invulling van een 5e dag te gaan? Mijn ervaringen met de aanbieders zijn dusdanig goed, dat ik ook bij vervanging van zieke leerkrachten broed op inzet van externen. Maar dat is toekomstmuziek... Ook een beetje afhankelijk natuurlijk van hoe de NPO-gelden zich
ontwikkelen. Ik vind het nu al kicken dat de sfeer op school rustiger is, kinderen enthousiaster zijn, leerkrachten de werkdrukverlaging voelen.’