De inhuur van externe professionals kan ingezet worden op verschillende manieren. Welk scenario je als school kiest, hangt af van de uitdaging die je als school hebt. Scenario 2: talenten- of projectdag.

 

talentendag nellestein

img 0670

ODS Nellestein werkt samen in dit scenario samen met Karibu

Binnen dit scenario wordt een dag in de week het onderwijs (mede) vormgegeven door lessen/workshops van externe vakdocenten en partijen.

Op deze dag wordt iedere klas één keer 1 uur overgenomen door een externe partij. Dit houdt in dat iedere leerkracht 45-60 minuten vrijgeroosterd wordt en hij/zij deze tijd kan gebruiken voor administratie e.d. Als collega’s tegelijkertijd vervangen worden kan er ook overleg plaatsvinden. Het effect is voornamelijk werkdrukverlagend.

De rol van de aanbieder is enkel het verzorgen van de lessen. Begin en afsluiting worden verzorgd door de eigen groepsleerkracht. Er zijn slechts 2 docenten nodig, als deze alle leerjaren kunnen verzorgen of complementair zijn aan elkaar (1: groep 1 t/m 4, 2: groep 5 t/m 8). Omgerekend zou hier ongeveer 0,2-0,4 fte per week mee worden ingevuld.

Ontdek ook hoe dit scenario ODS Nellestein bevalt.

 

‘Sinds onze leerlingen op woensdag les krijgen van externen, hebben wij voldoende tijd voor leerteams en scholing. En dat allemaal onder werktijd!’

Jenny Horstink – directeur ODS Nellestein

 

Voorbeeldrooster scenario 2

rooster scenario 2