Onze medewerkers trainen en coachen leerkrachten en voeren projecten met kinderen uit. Taalvorming ondersteunt scholen bij de ontwikkeling en implementatie van creatieve taallessen. We gebruiken ervaringen als bron en kunst, drama en literatuur als gereedschap. Eigen ervaringen van de kinderen gebruiken we als bron. Kinderen vertellen elkaar graag over hoe het bij hén ging. En als vanzelfsprekend leren ze daarbij ook te luisteren, vragen te stellen, te tekenen en te schrijven. Vaak doen we dat in combinatie met beeldende vorming of een andere kunstdiscipline. Het proces is belangrijk, en de resultaten mogen er ook zijn. Of het in de vorm van een boekje, een tentoonstelling of wat dan ook gepresenteerd wordt: we laten het graag zien.
In de jarenlange praktijk van Taalvorming hebben we verschillende werkvormen ontwikkeld. Zo werken we veel met de taalronde: een opeenvolging van stappen waarin kinderen vertellen, tekenen en schrijven over iets dat ze zelf hebben meegemaakt.. Een taalronde kan naar eigen inzicht opgebouwd worden. Het doen van taalrondes leidt tot taalverwerving (mondelinge en schriftelijke taalproductie), en kan ook ingezet worden voor het werken aan sociale vaardigheden.