IKC Zeven Zeeën zet medewerkers van Saga in om vacatures in te vullen. Hoe dat precies werkt, vertellen locatieleider, leerkracht, leerling en aanbieder.
Locatieleider Audrey Raalte aan het woord:
Audrey Raalte, locatieleider Daltonschool IKC Zeven Zeeën
Waarom heb je een externe lesaanbieder ingeschakeld?
'Wij hadden ruim 3,6 fte te vullen en veel part-time collega's. Door de inzet van Saga hebben we alle groepen kunnen bezetten en konden de leerlingen 5 dagen in de week naar school komen.'
Waarom heb je voor Saga gekozen?
'Wij kenden Saga al. Hun werkwijze sluit aan bij onze missie en visie.
Zij waren bereid zich aan te sluiten bij de thema's die wij in de school hanteren en namen hun eigen expertise mee.'
Welke subsidie heb je hiervoor ingezet en hoe heb je die aangevraagd?
'Door het aantal fte dat onbezet bleef hebben wij deze aanbieder in kunnen zetten.'
Wat zijn de voordelen van de hulp van andersom.amsterdam voor jullie?
'Schoolbegeleider Roel Spits heeft de eerste verkenning gedaan, het contact gelegd met de aanbieder en ons zoveel mogelijk werk uit handen genomen.'
‘Leerlingen leren naar oplossingen te zoeken en zijn minder bang om fouten te maken. Een prima aanvulling op de standaard vakken.’
Miranda Baanstra – leerkracht IKC Zeven Zeeën
Leerkracht Miranda Baanstra aan het woord:
Wat heeft de inzet van Saga jou opgeleverd?
‘Vooral de rust dat er iemand voor mijn klas is als ik zelf niet werk. Dat ik me geen zorgen hoe te maken dat ze naar huis gestuurd moeten worden of verdeeld worden over de andere klassen. Maandag is mijn vrije dag en dan krijgt mijn klas de hele dag les van Saga. Wel moet ik op de andere vier dagen extra hard werken om het complete lesprogramma te doen, want dat is natuurlijk niet de taak van Saga.’
Wat heeft de inzet van de externe lesaanbieder je leerlingen opgeleverd?
‘Ze leren op een andere manier met onderwijs bezig te zijn. De lessen zijn creatiever. Ik vind dat het vakgebied dat Saga aanbiedt, wetenschap & technologie, goed gekozen is voor mijn leerlingen. Ik denk dat de kinderen daar later veel aan hebben. Ze leren naar oplossingen te zoeken en zijn minder bang om fouten te maken. Een prima aanvulling op de standaard vakken dus.’
Wat voor lessen/programma zou je je leerlingen een volgende keer willen aanbieden?
‘Wat ze nu doen mag volgend jaar absoluut doorgaan.
Hopelijk kunnen wij de Saga-manier van lesgeven meer overnemen in onze reguliere lessen. Dat we bijvoorbeeld ook in de bovenbouwgroepen meer met thema’s gaan werken. Ik heb wel een klein verbeterpuntje: de overdracht. Nu vraag ik het op dinsdagochtend aan mijn leerlingen, maar het zou nog beter zijn als ik ook van Saga hoor wat er op maandag gedaan is en waar ik dat terug kan zien.’
Miranda Baanstra, leerkracht IKC Zeven Zeeën
Leerling Ashwina aan het woord:
Wat vind je van de lessen van Saga?
‘Ik vind de lessen heel erg leuk, want we zijn bijna de hele dag creatief bezig. En vaak mogen we zelf dingen bedenken. Er zijn ook iets minder regels dan op de andere dagen.’
Welke lessen volg je op maandag?
‘De dagen zijn heel afwisselend, maar we hebben wel altijd dezelfde meester. Vaak beginnen we met BEVO, gaan we daarna knutselen en maken we BEVO later op de dag nog af.
Ook komt er nog een andere leerkracht om oms Engelse les te geven.’
Wat heb je tot nu toe van Saga geleerd?
‘We gaan met de meester van Saga ook weleens naar buiten voor een natuurles. Daar heeft hij ons laten zien hoeveel afval er op straat ligt. Dat is echt veel meer dan ik van tevoren dacht.
Gelukkig hebben wij het toen met de klas opgeruimd, maar eigenlijk moet iedereen dat natuurlijk zelf doen.’
Aanbieder Jacob Stekenburg, W&T-coach bij Saga aan het woord:
Wat kan Saga scholen bieden?
‘Wij staan voor onderzoekend en ontwerpend leren, voor talenten ontdekken door te doen. Wat er gebeurt zorgt ervoor wat er gaat gebeuren.
Kinderen leren van ons vooral samen te werken en kritisch te denken. Deze aspecten sluiten natuurlijk goed aan bij de Daltonprincipes van IKC Zeven Zeeën.
We passen ons aan aan de thema’s waar de school op dat moment aandacht aan besteedt.’
Wat is voor Saga de reden om lessen op school aan te bieden?
‘Scholen zijn de plekken waar je kinderen bereikt. Hier zijn de kinderen sowieso al bij elkaar. En natuurlijk is het ook fijn dat we een beetje bij kunnen dragen aan de oplossing voor het lerarentekort.
Behalve wetenschap & technieklessen op basisscholen, doen we ook projecten met jongeren tussen de 17 en 27 jaar voor wie schooluitval dreigt of die om een andere reden niet lekker gaan.’
Wat zijn de voordelen van andersom.amsterdam voor jou?
‘Het platform past goed bij onze originele missie, namelijk het onderzoekend leren implementeren in het reguliere onderwijs.’
Hoe zijn de reacties van de leerlingen?
‘Het mooiste is natuurlijk als een kinderen vertellen dat ze de dagen waarop wij voor hun klas staan de leukste dagen van de week vinden. Dat je merkt dat ze blij zijn om ons te zien. En de verwondering op hun gezichten toen we chocolade gingen maken is ook onvergetelijk. Hoe kan uit zo’n vieze boon iets lekkers komen?’