Samen met externe aanbieder Junior Campus heeft de Elout de nood een deugd gemaakt door leerlingen wetenschap & technieklessen te geven. Wat heeft dat de directie, de leerkrachten en de kinderen opgeleverd?
Hanife Sak, directeur basisschool de Elout
Waarom heb je een externe aanbieder ingeschakeld?
Hanife: ‘Ik wilde de werkdruk van mijn leerkrachten verlagen en omdat we wilden onze leerlingen iets bieden dat we zelf niet in huis hebben. We hebben veel niet-Nederlandse leerlingen op school. Die krijgen van huis uit niet altijd alles mee wat ze nodig hebben in hun ontwikkeling. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om de buitenwereld naar binnen te halen.’
Waarom heb je voor de wetenschap & technieklessen van Junior Campus gekozen?
Hanife: ‘We hebben goed gekeken waar per bouw behoefte aan was en overlegd met onze kinderraad. Voor groep 6 tot en met 8 kwam daaruit wetenschap & techniek. Het fijne aan Junior Campus is dat we steeds dezelfde docent krijgen. Dat zorgt voor rust in de klas.
Waarom bleek Junior Campus voor jullie de juiste match?
Hanife: 'Hoewel Junior Campus een vast programma heeft, zijn ze bereid om hun lessen te passen aan de thema’s op school. Omdat veel van onze leerlingen thuis geen Nederlands spreken hebben we Junior Campus gevraagd om de lessen te beginnen met een woordenschatspelletje. Dat hebben ze ongelooflijk goed opgepakt.’
Welke subsidie heb je voor dit programma ingezet?
Hanife: ‘In het kader van het Noodplan Lerarentekort heeft de gemeente 60% van de kosten betaald. De resterende 40% betaalde ons bestuur uit het potje onderwijsinnovatie.’
‘Als je veel over wetenschap & techniek leert, kun je uitvinder worden.’
Younes – leerling de Elout
Leerkracht aan het woord: Annette Overdijkink
Wat heeft de inzet van Junior Campus jou opgeleverd?
Annette: ‘Momenteel heeft mijn klas twee keer per week les van Junior Campus. Op dinsdag krijgt mijn hele klas tegelijk les, dus dan kan ik administratie doen, gesprekken voeren of overleggen met de zij-instromer die ik begeleid. Op vrijdag heb ik twee keer de helft van mijn klas en kan ik die tijd gebruiken om mijn leerlingen meer individuele aandacht te geven. Beide effecten zijn erg welkom.’
Wat heeft de inzet van Junior Campus je leerlingen opgeleverd?
Annette: ‘Ze leren tijdens deze lessen anders te denken, meer oplossingsgericht en onderzoekend, en te experimenteren. Wat ik ook mooi vind is dat de dynamiek in de klas verandert omdat de kinderen die misschien tijdens de gewone vakken niet uitblinken, tijdens deze praktische lessen merken dat ze hierin wel bij de voorlopers horen. Verder vind ik het goed dat ze tijdens deze lessen de uitgedaagd worden om de connectie tussen hun hoofd en handen te maken. En het allerbelangrijkste: ze komen dolenthousiast de klas weer in.’
Wat is de frequentie en duur van de lessen?
In eerste instantie was het ons plan om na elke schoolvakantie lessen van een andere aanbieder te proberen, maar dat bleek om allerlei redenen toch niet zo’n succes.
Vandaar dat we nu zeker een half jaar naar volle tevredenheid met Junior Campus samenwerken.’
Wat voor extern lesprogramma zou je je leerlingen de volgende keer willen aanbieden?
‘Andere domeinen dan wetenschap & techniek zijn uiteraard ook belangrijk, maar een muziekdocent hebben we al en aan burgerschap besteed ik zelf veel aandacht in de klas.
Vandaar dat ik ook volgend schooljaar weer zou kiezen voor wetenschap & technieklessen. Want de (materiaal)kennis en flexibiliteit die ze hier opdoen zijn goud waard.’
Leerlingen aan het woord
Wat doe je tijdens de lessen van Junior Campus?
Micha: ‘We doen steeds verschillende projecten. Soms duren ze één les, soms meerdere lessen. Wat het onderwerp ook is, we bedenken altijd met een klein groepje een onderzoeksvraag en proberen daar in de les een antwoord op te vinden.’
Wat heb je ervan geleerd?
Sharon: ‘De laatste keer was het onderwerp krachtmeting. Door allerlei proefjes met verschillende materialen in verschillende vormen zijn we erachter gekomen dat vorm alles bepaalt. Een materiaal kan in de ene vorm niet sterk, maar in een andere vorm wel sterk zijn. Dat wist ik eerst nog niet, maar dat zal ik nu altijd onthouden.’
Wat is er zo leuk aan wetenschap & techniek?
Sarah: ‘Ik dacht eerst dat het heel saai zou zijn, maar als je eenmaal actief bezig bent, dan is de les echt heel leuk en krijg je er vanzelf zin in! En dat we nu weten wat de tien hoogste bruggen ter wereld zijn, vind ik heel bijzonder.’
Wat kun je later met deze lessen?
Younes: ‘Als je veel over wetenschap & techniek leert, kun je uitvinder worden. Ik wil bijvoorbeeld een jetpack uitvinden waarmee ik zelf kan vliegen. Of zelf lichtjes laten branden. Maar vooral een machine om daklozen te helpen - de streetfeeder die Sharon bedacht heeft - is heel cool.’