Scholen en aanbieders elkaar laten ontmoeten en versterken. Dat is het doel van andersom.amsterdam. Op 7 april is live het glas geheven in de OBA Oosterdok om de lancering van het platform te vieren. Vanaf nu gaat de ontmoeting online verder!

 

 opening welkom min

 aantal aanbieders min

applaus en url min

ovvrzicht drukte bij koffie min

 

‘Een snoeptrommel, al dat aanbod bij elkaar voor scholen.’

Ilse Godtschalk –  Mediawegwijs 

dummy image

Alle betrokkenen die afgelopen jaren hard gewerkt hebben aan andersom.amsterdam waren aanwezig: aanbieders van lesprogramma’s, bestuurders van de gemeente en scholen en het team achter andersom.amsterdam.

Het platform is voor en met alle partijen ontwikkeld. Vanwege corona was het, ondanks intensieve samenwerking lange tijd, vaak de eerste keer dat mensen elkaar fysiek konden begroeten.

 

‘Het platform is een manier om samen te werken aan een cultuuromslag.’

Jana Westerhaus –  Fawaka Ondernemersschool

Bij OBA Oosterdok werd de aftrap gegeven door bestuurlijk portefeuillehouder Jeroen Spanbroek en projectmanager Mirjam Bonting.

Bonting lichtte toe hoe ze vanuit het Noodplan Lerarentekort tot dit platform is gekomen: ‘Vanuit de gedachte dat je out of the box anders kunt omgaan met tekorten, zijn we bij een groot aantal scholen informatie gaan ophalen. Scholen zijn op zoek naar scenario’s die structureel verlichting bieden én leerlingen een rijke schooldag bezorgen. Externe aanbieders kunnen daar, afhankelijk van het gekozen scenario en de visie van de school, een belangrijke rol bij spelen.’

Anders omgaan met lerarentekort is dus breder getrokken: anders omgaan met werkdruk, met onderwijstijd, met brede talentontwikkeling, met rijke schooldag. Kortom: andersom.amsterdam.

dummy image

Mirjam Bonting overhandigt Jeroen Spanbroek De Beweegpot. Deze pot met 56 energizers krijgen alle Amsterdamse scholen toegestuurd om symbolisch 'in beweging te komen anders om te gaan met het lerarentekort'.

 

‘Kunst is een heel waardevol en ook leuk middel om te leren. Dit platform zal dit vast en zeker gaan onderstrepen.’

Wendeline Thole –  De Rode Loper

 

16 mirjam chris rick min

7 opverzicht foto drukte koffie min

8 overzicht achter glas 2 min

6 cinekid johannes mirjam min

   

‘Net als onze organisatie helpt dit platform scholen verder om betekenisvol cultuuronderwijs te verzorgen.’

Peggy Brandon –  Mocca Amsterdam

 

5 koffie overzicht met nathalie en annajpg min

In een filmpje werd zowel het gebruikersgemak als de inhoudelijke kracht van andersom.amsterdam getoond: het brede aanbod van de stad is met een gebruikersvriendelijke filtering doorzoekbaar. Scholen kunnen met hun team naar een mooie selectie van activiteiten zoeken en direct contact leggen met de aanbieders om tot afspraken te komen.

 

‘Het platform gaat kinderen kansen geven. Directeuren krijgen informatie en inspiratie over de route om dit budgettair voor elkaar te krijgen.’

Gauthier Mulala –  Karibu

Demissionair wethouder van onderwijs Marjolein Moerman verrichte – hoe kan het ook anders voor een online platform – digitaal de echte lancering.

Na dit officiële gedeelte was er voor de genodigden alle gelegenheid live en online aanbieders te ontmoeten op een informatiemarkt.

dummy image

 

‘Andersom.amsterdam gaat scholen ontzorgen, de werkdruk verlagen en kinderen een rijk aanbod geven.’

Marianne Bastianen –  De Schoolschrijver

16 mirjam chris rick min

7 opverzicht foto drukte koffie min

16 mirjam chris rick min

7 opverzicht foto drukte koffie min

8 overzicht achter glas 2 min

6 cinekid johannes mirjam min

 

‘Het platform kan heel veel folders en brochures vervangen. Handig voor de scholen, goed voor het milieu.’

Adriën Schilder –  SEP