Het is inmiddels een goede traditie geworden: samen met de aanbieders heeft het team van Andersom Amsterdam op 9 juli in House of Watt teruggeblikt op het afgelopen schooljaar en is de vakantie ingeluid met een drankje.

dummy image

 

 

 

 

 

 

 

 

foto 2bijgesneden

foto 1

 

Ontwikkelingen binnen gemeente en het basisonderwijs

Tijdens de bijeenkomst hebben Roel Spits en Esther de Vries toegelicht wat welke relevante ontwikkelingen er gaande zijn binnen de gemeente en schoolbesturen, zoals:

  • andere dag- en weekindeling: er wordt op school- en bestuursniveau steeds meer gekeken naar en gedacht in scenario’s waarin andersbevoegden meer structureel ingezet worden op taken en lessen die leerkrachten versterken en ontlasten. Lees hier het rapport van OCW.
  • complementaire teams en Kindcentra: veel scholen en besturen zijn bezig met het herinrichten van teams waarin ook de medewerkers van de voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang en het ondersteunend personeel zijn opgenomen om als collectief het onderwijs en pedagogisch klimaat vorm te geven.
  • ontwikkeling nieuw narratief: van noodplan naar toekomstbestendig onderwijs. Vanuit de gemeente en schoolbesturen was het Noodplan Lerarentekort een project met een tijdelijk karakter om het lerarentekort op te lossen. Omdat de werkelijkheid weerbarstiger is en de tekorten nog niet zijn opgelost, krijgt de aanpak een meer duurzaam karakter. Lees hier een onderzoek naar Slimmer organiseren in Rotterdam.
  • schoolbesturen kijken ook naar het eigen werkgeverschap met als doel om ZZP’ers met een bevoegdheid (dus niet: andersbevoegden) in loondienst te betrekken.
  • Belangrijke doelstelling voor alle betrokkenen blijft: goed onderwijs voor iedere leerling en een gelijke verdeling van de tekorten over de gehele stad.

foto 14

 

Activiteiten projectteam

Wat hebben we gedaan?

Het platform Andersom Amsterdam functioneert inmiddels vooral als online vlaggenschip voor een grotere beweging van anders organiseren en omgaan met langdurige tekorten. Veel scholen hebben inmiddels duurzame relaties met één of meer aanbieders om hun onderwijs samen mee vorm te geven.

In 2023-2024 zijn daarnaast de volgende activiteiten geweest:

  • Er zijn 7 bijeenkomsten georganiseerd waarin groepen leraren, directeuren, HR-medewerkers, besturen en ouders verschillende onderdelen van het lerarentekort bespraken en kennis en ervaringen uitwisselden.
  • 20 basisscholen en meerdere scholengroepen door de projectgroep werden ondersteund met raad en daad, zowel op school- als bestuursniveau.
  • Samen met de UvA is een eerste onderzoek onder 16 schooldirecteuren afgerond: Wat zien zij als effectieve interventies ten tijde van het lerarentekort? De onderzoeksresultaten worden in het najaar van 2024 gepubliceerd. Daarnaast ondersteunt de projectgroep onderzoek dat is uitgezet door de Erasmus universiteit in verschillende steden.
  • Samen met de Ipabo is een training ontwikkeld specifiek gericht op anders bevoegde professionals. De eerste 10 deelnemers behaalden al een certificaat.
  • Daarnaast is er een film gemaakt in samenwerking met De Jeugd van Nu over de succesfactoren van duurzame inzet

 

Wat gaan we komende jaren doen?

schermafbeelding 1

 

Download hier de hele presentatie van de bijeenkomst.

 

foto 6

 

foto 5

 

Kennisdeling en visie vorming

Na het ‘zenden’ was er tijd voor de aanbieders om kennis te delen, visie te vormen en waar nog nodig kennis te maken.

In groepjes werden eerst successen, verbeterpunten en activiteiten van afgelopen schooljaar gedeeld en in kaart gebracht. Bij verschillende aanbieders lukt het inmiddels om succesvol nieuwe (groepen) andersbevoegden te interesseren voor werk in het onderwijs, bijvoorbeeld: kunstenaars, wetenschappers, ondernemers, pedagogische medewerkers en/of studenten.

Ook werden er verschillende successen gedeeld over langdurige samenwerking met scholen en zelfs partijen die worden ingezet om het leerkrachtenteam te (her)motiveren op een bepaald domein of vakgebied.

Er werden ook verbeterpunten en aandachtspunten geformuleerd. Zo blijkt goede afstemming met de school nog altijd een belangrijk punt, net als het verwachtingenmanagement. Sommige aanbieders merkten ook op dat de financiering van programma’s soms lastig blijkt nu bepaalde tijdelijke gelden zijn weggevallen.

In de tweede ronde hebben de aanwezigen gebrainstormd hoe aanbieders, eventueel met behulp van Andersom Amsterdam, de pedagogische vaardigheden van anders bevoegden in kaart kunnen brengen. Sommige aanbieders hebben zelf al een eigen systeem van begeleiden, coachen en inschalen van anders bevoegden; andere aanbieders zijn daarin nog zoekende. Dit onderdeel komt volgend jaar terug.

In het najaar wordt wederom een training voor andersbevoegden aangeboden via Andersom Amsterdam in samenwerking met de IPABO. Lees hier meer over de training van het najaar.

 

foto 10

foto 11