Complete leerlijn bestaande uit 49 lessen in Digitale geletterdheid en Mediawijsheid gegeven door ervaren vakdocenten. Voor groep 8 zijn er 7 lessen.

Het doel van Mediawegwijs? Digitale geletterdheid en mediawijsheid op een passende wijze laten landen binnen elke school. De doorlopende leerlijn Digitale geletterdheid en Mediawijsheid is er voor groep 1-2 tot en met groep 8 en wordt gegeven door ervaren vakdocenten. De lessen zijn ook los of per groep af te nemen.

Voor groep 8 zijn er 7 lessen beschikbaar.

Video

  • Nepnieuws

    Deze les richt zich op het thema nepnieuws. Hoe gemakkelijk is het om nepnieuws te maken en verspreiden? We spelen een nepnieuws game en we maken een nepnieuws krant. Hiervoor gaan we actief aan de slag met interactieve video’s, een game en een online krant-tool.

  • Wat deel je online?

    Deze les laat leerlingen nadenken over de regels die er online zijn. De diverse social media platformen hebben regels waar je je aan moet houden. Daarnaast zijn er ook wettelijke regels waar iedereen zich aan moeten houden. In deze les gaan we in op de regels van social media, daarbij kijken we vooral naar wat er eigenlijk gezegd of gedeeld mag worden. Ook praten we met de leerlingen over hun gedrag online.

  • Wat de hack

    Deze les richt zich op het thema online omgangsvormen. We gaan het onderwerp hacken verkennen. Wat is dit eigenlijk precies? Ook gaan we zelf aan de slag met computers en het internet!

  • Gekochte vloggers

    Vloggers maken soms reclame in hun vlogs. Het is niet altijd duidelijk wanneer ze dat doen. Zo raak je beïnvloed zonder dat je dat zelf door hebt of zonder dat je dat wilt. Om beter te weten wanneer je naar reclame kijkt in een vlog gaan we verschillende vlogreclames onderzoeken en we gaan er zelf een maken!

  • Zelfrijdende auto

    We zien allemaal wel eens een auto rijden, en steeds vaker maken automerken ook zelfrijdende auto’s. In de toekomst hoef je misschien geen rijbewijs meer te halen en kan je onderuitgezakt naar je bestemming. Maar kan een auto dezelfde keuzes maken als mensen in het verkeer? Deze les richt zich op het thema zelfrijdende auto’s. Een rijdende robot die we een bestemming meegeven. De leerlingen verdiepen zich in ethische dilemma’s en ontdekken dat het best moeilijk is om keuzes te programmeren. Vervolgens bouwen ze een eigen versie van de rijdende toekomst met een motor en gerecyclede materialen.

  • Planner 5D: droomschool

    Teken de plattegrond van de school uit je dromen! De plattegrond gebruik je om je 3D gebouw te bouwen. Hiervoor gebruiken we “planner 5D,” een 3D ontwerp app.

  • Digitale escape room

    Nieuwe les die zich richt zich op het thema gamen

 

Activiteiten van Mediawegwijs

3D printen in de klas? Een les over over nepnieuws of cyberpesten? Experimenteren met de Mirco:bit? Robots maken en meteen samen met leerlingen een mening vormen over robots die het werk gaan overnemen? Digitale geletterdheid is binnenkort een verplicht curriculum. Maar waar begin je? Bij Mediawegwijs!

Mediawegwijs biedt een volledig programma Digitale geletterdheid voor alle scholen van Amsterdam. Onze gespecialiseerde experts en vakdocenten geven de lessen en helpen de school verder.

Zie https://mediawegwijs.nl/sbo-lessen/ voor alle 49 lessen.

Wat moet je weten

Burgerschap & persoonlijke ontwikkeling, Media & digitale geletterdheid, Wetenschap & techniek
Groep 8
Tijdens schooltijd, Tijdens vakantie, Na schooltijd
In en om de school
Tijdsduur: 1,5 uur
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
Vakantie tot vakantie (6-8 weken)
(Exacte periode in overleg met de school)
Niet nodig
Kerndoelen: 1, 2, 3, 4, 12, 13, 37, 42, 44, 45, 55

Kosten

Prijsvorm: Per groep, per keer
Totaalprijs: Losse les van 1,5 uur 200 euro. Hele dag pakket: 3 lessen inclusief pauze begeleiding 450 euro
Verwachte materiaalkosten: Inbegrepen (wij nemen alle materialen mee)

Over de aanbieder

Mediawegwijs biedt een compleet programma Digitale geletterdheid bestaande uit 49 verschillende lessen. Dit zorgt voor implementatie en borging van digitale geletterdheid binnen de schoolorganisatie.