Het doel van Mediawegwijs? Digitale geletterdheid en mediawijsheid op een passende wijze laten landen binnen elke school. De doorlopende leerlijn Digitale geletterdheid en Mediawijsheid is er voor groep 1-2 tot en met groep 8 en wordt gegeven door ervaren vakdocenten. De lessen zijn ook los of per groep af te nemen.
Voor groep 6 zijn er 7 lessen beschikbaar.
Video
- Wereldgame
Games zijn spellen die digitaal worden gespeeld met behulp van een computer, tablet of telefoon. Game is ook gewoon het Engelse woord voor spel. In dit geval is het spel een digitale speurtocht die we met behulp van Google-technologie middels QR-codes gaan spelen. Deze les richt zich op het thema topografie, GIS-technologie en gaming. De leerlingen krijgen opdrachten via GeoGuessr en QR-codes en moeten oplossingen zoeken op internet.
- Lichtmachine
De digitale wereld gebruikt drie kleuren om alle mogelijke combinaties van kleuren te maken. Het gekke is wel dat deze anders zijn dan de primaire kleuren die wij als mens kennen. Door video’s te kijken en een eigen licht machine te bouwen op zonne-energie ontdekken de leerlingen meer over kleuren en beeldschermen.
- Computer 3D animatie
De technieken waarmee animatiefilms gemaakt worden, zijn door de loop van de jaren veranderd. Vroeger maakten we een animatiefilm door tekening voor tekening iets te laten bewegen. Tegenwoordig gebruiken we de computer. De nieuwste techniek is 'Computer Generated Animatie.' Hierbij gebruik je de computer om iets te creëren én om dit te laten bewegen. Iets wat veel rekenkracht van de processor van een computer vergt. Aan het eind van de les gaan de leerlingen zelf met behulp van een app op de tablet een Computer Generated animatiefilm maken.
- Perfecte foto
Iedereen is uniek wat innerlijk en zeker wat uiterlijk betreft. Digitale media kunnen ons inzicht hierin vertroebelen en zijn manipuleerbaar. Leerlingen gaan werken met Photoshop en leren de toepassingen en de kracht die hiervan uit kan gaan.
- Planner 5D: Mijn nieuwe huis
De kinderen leren te ontwerpen met belangrijke tools die je daarbij gebruikt. Een kijkje in het leven van een interieur ontwerper. Kinderen kunnen hun eigen creativiteit de loop laten en gaan hun eigen huis opnieuw inrichten.
- Werken bij de film
Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een film? De leerlingen leren in deze les door middel van voorbeeld films en gerichte oefeningen hoe je samenwerkt om een film te maken en welke beroepen er allemaal zijn in de filmindustrie. De leerlingen verzinnen zelf een film en gaan filmen met de tablet. Aan de hand van gerichte opdrachten maken ze korte films. De opdrachten worden ook teruggekeken en besproken.
- Robots vervangen mensen
Deze les richt zich op het thema robots bij beroepen. Leerlingen verdiepen zich in deze les in de voor- en nadelen van robots in (toekomstige) beroepen en gaan aan de slag met een opdracht. Ze maken een strip over hun toekomstige beroep, waarin de rol die de robot speelt, duidelijk wordt. Hiervoor gebruiken ze een strip-app voor de Samsung tablet.
Activiteiten van Mediawegwijs
3D printen in de klas? Een les over over nepnieuws of cyberpesten? Experimenteren met de Mirco:bit? Robots maken en meteen samen met leerlingen een mening vormen over robots die het werk gaan overnemen? Digitale geletterdheid is binnenkort een verplicht curriculum. Maar waar begin je? Bij Mediawegwijs!
Mediawegwijs biedt een volledig programma Digitale geletterdheid voor alle scholen van Amsterdam. Onze gespecialiseerde experts en vakdocenten geven de lessen en helpen de school verder.
Zie https://mediawegwijs.nl/sbo-lessen/ voor alle 49 lessen.
Wat moet je weten
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
(Exacte periode in overleg met de school)
Kosten
Over de aanbieder
Mediawegwijs biedt een compleet programma Digitale geletterdheid bestaande uit 49 verschillende lessen. Dit zorgt voor implementatie en borging van digitale geletterdheid binnen de schoolorganisatie.
Meer over: Mediawegwijs