Het doel van Mediawegwijs? Digitale geletterdheid en mediawijsheid op een passende wijze laten landen binnen elke school. De doorlopende leerlijn Digitale geletterdheid en Mediawijsheid is er voor groep 1-2 tot en met groep 8 en wordt gegeven door ervaren vakdocenten. De lessen zijn ook los of per groep af te nemen.
Voor groep 5 zijn er 7 lessen beschikbaar.
Video
- Robot huisdieren
Deze les richt zich op het thema robots. Hiermee gaan we aan de slag door diverse interactieve filmpjes te bekijken van mensen die een robot als huisdier hebben. Welke voordelen heeft dit? Zijn er ook nadelen? Tevens maken de leerlingen kennis met de Talkibots; kleine, interactieve speelgoed robotjes. Aan het eind van de les maken ze een filmpje over het thema, met hierin natuurlijk ook de Talkibot!
- Het levende sprookje
Aan de hand van een storyboard in de vorm van een stamboom, ontwerpen de leerlingen een interactief verhaal. Dit wordt gedaan aan de hand van de app Marvel.
- Game designer
Deze les richt zich op het thema Gaming. Kinderen gaan aan de slag met het maken van een game en leren hoe deze en oude games zijn opgebouwd uit pixels. Games bestaan al een eventjes en zijn door de tijd heen veel veranderd. Tegenwoordig worden games steeds levensechter. De mensen die deze games maken zijn gamedesigners. Een gamedesigner ontwerpt en bedenkt een game.
- Holo echt of nep?
Deze les laat leerlingen ervaren dat het verschil tussen de werkelijkheid en fictie steeds kleiner wordt. Ze leren omgaan met de techniek hologrammen die dit nog meer laat zien. Met behulp van hologramkubussen kunnen ze dit ervaren. Uiteindelijk leren ze ook om bestaande foto’s en films om te zetten naar het hologramformaat. Lees meer
- YouTube helden
Kinderen leren spelenderwijs om te gaan met de werking van Youtube.
Ze kijken en analyseren de verschillende aspecten hiervan die belangrijk zijn voor hun online-identiteit. Daarnaast leren zij videocontent creëren op basis van inspiratiebronnen op Youtube. - Deepfake
Deepfake is een techniek voor het samenstellen van menselijke beelden op basis van kunstmatige intelligentie. Deze techniek wordt gebruikt om bestaande afbeeldingen en video te combineren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld in een video jouw gezicht op dat van andere mensen plakken. Zo kun je bekende mensen iets laten zeggen zonder dat zij dat echt gezegd hebben. De leerlingen bewerken foto’s en video’s waardoor ze zelf in een video spelen. Als wij deze beeldbewerking kunnen doen welke video’s zijn dan nog echt en welke nep?
- 3D print sprint
Kennis over de werking en het ruimtelijk inzicht zijn belangrijk voor het werken met 3D printtechnologie. Omdat het werken met een 3D printer duur, tijdrovend en statisch is, werken we in deze les met 3D printpennen. De technische werking is identiek aan een 3D printer, het stimuleert daarnaast de creatieve werking van het brein.
Activiteiten van Mediawegwijs
3D printen in de klas? Een les over over nepnieuws of cyberpesten? Experimenteren met de Mirco:bit? Robots maken en meteen samen met leerlingen een mening vormen over robots die het werk gaan overnemen? Digitale geletterdheid is binnenkort een verplicht curriculum. Maar waar begin je? Bij Mediawegwijs!
Mediawegwijs biedt een volledig programma Digitale geletterdheid voor alle scholen van Amsterdam. Onze gespecialiseerde experts en vakdocenten geven de lessen en helpen de school verder.
Zie https://mediawegwijs.nl/sbo-lessen/ voor alle 49 lessen.
Wat moet je weten
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
(Exacte periode in overleg met de school)
Kosten
Over de aanbieder
Mediawegwijs biedt een compleet programma Digitale geletterdheid bestaande uit 49 verschillende lessen. Dit zorgt voor implementatie en borging van digitale geletterdheid binnen de schoolorganisatie.
Meer over: Mediawegwijs