De Jeugd Van Nu presenteert: de Mediaweek. Deze is bedoeld om jongeren actief met media te laten werken en liefst met een gezamenlijk doel, bijvoorbeeld ter promotie van de school.

Het leven bestaat uit media, de afgelopen jaren is dat alleen maar toegenomen. Denk aan alle social media platforms mobiele mogelijkheden en uren film die mensen per dag uploaden. Maar hoe vertel je een goed verhaal? welk platform zet je in om je doelgroep te bereiken? Allerlei vragen waar we tijdens de mediaweek al werkend achter komen. Leerlingen/jongeren gaan media maken voor hun eigen school of project onder leiding van professionele mediamensen. Naast praktijklessen worden er ook gastlessen gegeven door professionals.

Video

Een mediaweek bestaat vooral uit producten maken inclusief de voorbereiding. Een mediaweek bestaat idealiter uit een week die vol in het teken staat van media. Bij sommige modules kan het mogelijk zijn dat er buiten schooltijden wordt gewerkt. Het is ook mogelijk om in een trimester van 9 weken elke week een lesblok te geven. 

Ouders van de jongeren dienen van tevoren toestemming te geven om de gemaakte content openbaar te maken zonder hier rechten aan te ontlenen.

Aanpak

  • Oriëntatie met de schoolleiding, welke elementen moeten in deze week aan bod komen?
  • Welke eindresultaten zijn er gewenst? Wat is het doel van de mediaweek? Heeft de school eigen apparatuur of moet LINe Up Media of de stichting dit regelen?
  • Draaiboek maken
  • Storyboard maken
  • Hoeveel leerlingen. De grote van de groep maakt niet uit aangezien we aan het werk gaan met groepen van 5. Leerlingen kunnen zich intekenen en er zal in introductieles in aanloop op de mediaweek worden gegeven. Jongeren geven aan waar hun voorkeur ligt en er is ruimte om vragen te stellen aan de begeleider. 

Doelstelling van een mediaweek 

De mediaweek kan verschillende doelstellingen hebben: 

  • Je instelling of organisatie in de kijker spelen waarbij leerlingen en/of deelnemers de content produceren onder begeleiding van een professioneel team. 
  • Jongeren bewust laten worden van media
  • Toepassingen van media
  • Media leren maken
  • Welke media pas je wanneer toe? Welk platform gebruik je daarvoor? 
  • Hoe komt een campagne tot stand?
  • Welke doelgroep wil je bereiken?
  • Welke boodschap wil je vertellen? 
  • Zijn er mediapartners die je kunt interesseren om mee te doen?
  • Wat is media: Een hoorcollege door een media professional
  • Welke type media heb je (woordspin) plenair en ijsbreker 
  • Welke onderwerpen 

Praktijkopdrachten, evt advies en gastlessen

Print: wat leer je hier, kennis wat weet je, vaardigheden, attitude, gebruik, stellingname, aanraden/afraden

  • Krant
  • Magazine 
  • Fotografie 
  • Flyer
  • Poster
  • Advertentie voor print maken

Video: wat leer je hier, kennis wat weet je, vaardigheden, attitude, gebruik, stellingname, aanraden/afraden

  • Trailer maken
  • Talkshow
  • Mini docu 
  • Youtube content 
  • Livestream
  • Commercial
  • Stopmotion
  • Videoclip 
  • Lipdub
  • Film

Digitaal/Social media: wat leer je hier, kennis wat weet je, vaardigheden, attitude, gebruik, stellingname, aanraden/afraden

  • Website
  • Instagram
  • Blog 
  • Vlog 
  • Insta verhaallijn
  • Instatv
  • Facebook content 
  • LinkedIN profiel aanmaken
  • Hashtag generator

Audio: wat leer je hier, kennis wat weet je, vaardigheden, attitude, gebruik, stellingname, aanraden/afraden

  • Podcast
  • Radioprogramma
  • Hoorspel

 

 

Wat moet je weten

Kunst & cultuur, Media & digitale geletterdheid, Burgerschap & persoonlijke ontwikkeling
Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Tijdens schooltijd
In en om de school
Tijdsduur: 1,5 uur
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
Vakantie tot vakantie (6-8 weken)
(Exacte periode in overleg met de school)
Assistent
Kerndoelen: 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56

Kosten

Prijsvorm: Prijs is afhankelijk van de omvang van de opdracht

Over de aanbieder

Stichting De Jeugd Van Nu wil de veerkracht en het maatschappelijk bewustzijn van de jeugd in Nederland bevorderen door de inzet en ontwikkeling van eigen multimediaal en communicatief talent.