Hoe ondersteun je (startende) leerkrachten maximaal? Hoe kan de inzet van complementaire teams een bijdrage leveren aan het realiseren van onderwijs waar leerlingen recht op hebben? Dit was de inzet van de bijeenkomst 'Stedelijke Ontwikkelingen- Samen verder' op 20 maart 2025.

 

foto kleiner

 

 

dummy image

Organisatie en aanwezigen

De Amsterdamse Onderwijsregio was de organisator van deze bijeenkomst.

De Amsterdamse onderwijsregio is gestart in 2024 en is een verlengstuk van de Amsterdamse Lerarenagenda.

Namens de onderwijsregio werd deze bijeenkomst ingevuld door drie organisaties die zich al langer toeleggen op dit onderwerp: Kleurrijk Beroep, andersom.amsterdam en Onderwijskennis Netwerk Amsterdam.

 

Dat het onderwerp de scholen aan het hart gaat, bleek wel uit de opkomst: circa 45 Amsterdamse schooldirecteuren, HR-professionals en bestuurders  toonden interesse in deze bijeenkomst.

Op 9 en 16 april en 13 mei 2025 staan soortgelijke sessies met Amsterdamse basisschoolleraren gepland.

dummy image

 

Thema’s

  • Anders, toekomstbestendig formeren

Na een korte terugblik was er een werksessie waarin de aanwezigen met elkaar in overleg gingen over anders formeren, toekomstbestendig onderwijs en mogelijke alternatieve organisatievormen die daarbij horen.

Wendy Veldhuizen, sinds ruim een jaar directeur van Communityschool de Kameleon, gaf een inspirerend inkijkje in anders organiseren op basisschool de Kameleon en het optimaal benutten van de kwaliteiten van alle medewerkers binnen deze organisatie. Zo richt de school haar kleutergroepen zo in dat bevoegde en andersbevoegde medewerkers optimaal samenwerken en sterk onderwijs verzorgen. 

  • Andersom Amsterdam: van ‘omgaan met tekorten’ naar ‘toekomstbestendig onderwijs’

Platform andersom.amsterdam, met daarop een breed aanbod aan aanbieders van anders bekwame professionals, sluit aan bij bovengenoemde beweging. Het accent verschuift steeds meer van ‘omgaan met tekorten’ naar ‘toekomstbestendig onderwijs’. Nog meer zal de focus worden gelegd op good practice voorbeelden, het delen van onderzoek en het in kaart brengen van mogelijke alternatieve organisatievormen als de inzet van  complementaire teams of AI voor werkdrukvermindering.

Esther De Vries nam de aanwezigen mee in de AI-pilot in samenwerking met Educademy en Leer-assistent rondom AI en de mogelijkheden die dat geeft voor curriculumverrijking en werkdrukvermindering. Met een prompt van OMJS, ingericht voor Heel Holland Leert konden de aanwezigen een scenario uitwerken via ChatGPT. Meer weten over deze ontwikkelingen? Neem gerust contact op met Esther.

  • Programma onderwijsambassadeurs

meintje

Na het diner gaf Meintje Spijker uitleg op het programma van Stichting Onderwijsambassadeurs, dat schooljaar 2025-2026 gaat starten in het kader van werkdrukvermindering en het vergroten van instroom door de inzet van onderwijsambassadeurs die 1 dag in de week extra handen bieden in de groep. Inmiddels hebben zich al meerdere geïnteresseerde besturen gemeld om deel te nemen aan dit programma.

 

Terug- en vooruitblik

  • Inspiratiesessies directeuren

inspiratiesessie

November 2024 was een eerste inspiratiesessie geweest met circa 30 deelnemers. Daarin werden ervaringen uitgewisseld rondom: anders formeren, een tijdelijke 4-daagse lesweek, unitonderwijs, inzet van vakspecialisten en gedeeld leiderschap. In het najaar van 2025 komt opnieuw een dergelijke inspiratiesessie.

 

  • Heel Mokum/Holland Leert: driedaagse training voor directeuren en kernteams

hml

In schooljaar 2024-2025 hebben 8 scholen en 28 deelnemers deze training gevolgd. In 2025 is er op de volgende momenten nog plaats voor 5-6 scholen. Voor cofinanciering neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

  • Scholing Andersom voor anders bekwame professionals i.s.m. Hogeschool IPABO

ipabo

In schooljaar zijn 45 anders bekwame professionals geschoold met behulp van dit programma dat zich richt op klassenmanagement en omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag. Op 6 juni 2025 wordt een introductieochtend met masterclass  aangeboden aan anders bekwame professionals die geïnteresseerd zijn om in schooljaar 2025-2026 deel te nemen. Meer informatie hierover in deze link.

 

 uitnodiging introductie training anders bekwame professionals

 

Schooljaar 2025-2026

Samen met alle aanwezigen werd vooruitgekeken naar het schooljaar 2025-2026. Er kwamen vragen aan bod zoals: welke onderwerpen krijgen een plek op de agenda, hoe trekken we hierin gezamenlijk op, welke rol krijgt het lerarennetwerk en hoe houden we elkaar goed geïnformeerd? Bovenal stond centraal hoe we kwalitatief goed onderwijs voor álle Amsterdamse leerlingen realiseren en hoe we onze leerkrachten optimaal kunnen ondersteunen.

Jutka Colson (Kleurrijk Beroep), Selma Janssen (ONA), Esther de Vries en Roel Spits (Andersom Amsterdam) kijken met veel plezier terug op deze mooie bijeenkomst. Wordt vervolgd!