Leerlingen gaan programmeren met mini-computer micro:bit een rijdende robot. 

Dit is een programma voor 1 of 2 lesdagen.

Tijdens dag 1:

  • Leerlingen bedenken code om apparaten te programmeren met de micro:bit.
  • Ze gebruiken de micro:bit als computerbrein van een rijdende robot.
  • Ze maken een slimme robotauto die zonder te botsen door de klas kan rijden.

Tijdens dag 2:

  • Leerlingen knutselen met de micro:bit, krokodillenbekken, papier en aluminiumfolie muziekinstrumenten, spellen en/of een alarmsysteem.
  • Ze onderzoeken hoe ze met meerdere micro:bits en een rijdende robot een op afstand bestuurbare robot kunnen maken. 

Leerdoelen

Aan het einde van dag 1:

  • Kent de leerling het verschil tussen robots en computers.
  • Begrijpt de leerling hoe in de informatica variabelen gebruikt worden om waarden op te slaan.
  • Kan de leerling variabelen met hele getallen toepassen.
  • Kan de leerling de sensoren van de micro:bit gebruiken om simpele apparaten te programmeren.

Aan het einde van dag 2:

  • Begrijpt de leerling wat geleidende materialen zijn.
  • Kan de leerling micro:bits verbinden met andere materialen om complexere apparaten te maken.
  • Kan de leerling meerdere micro:bits met elkaar laten communiceren met radiosignalen.
  • Heeft de leerling zelf bedacht met welke controls  ze de robotauto gaan besturen.  

Meer over onze DigiDagen

Deze workshops zijn de vierde en vijfde workshops uit een serie DigiDagen. In overleg kunnen we ook alleen de vierde of vijfde dag aanbieden op school. We proberen techdocenten beschikbaar te houden om ook verzoeken op heel korte termijn op te kunnen vangen.

VR Learning Lab verzorgt volledig verzorgde DigiDagen waar leerlingen Virtual Reality games programmeren, robots maken en apps ontwerpen. 

Onze lesprogramma’s zijn zorgvuldig ontworpen en vele malen getest en verbeterd. Elke dag zijn we weer onder de indruk van het enthousiasme van de leerlingen en wat ze aan het eind van de dag hebben gemaakt.

De lesprogramma’s van de DigiDagen zijn onderdeel van onze doorlopende leerlijn. Hierin richten we ons op de digitale vaardigheden voor de toekomst.

Leerlingen maken kennis met nieuwe technologie als Virtual Reality en robots en leren hoe ze zelf digitale makers worden. Binnen elk project bieden we ruimte voor differentiatie en helpen we leerlingen hoe ze zich kunnen blijven ontwikkelen.

Wat moet je weten

Wetenschap & techniek, Media & digitale geletterdheid
Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Tijdens schooltijd, Tijdens pauzes, Tijdens vakantie
In en om de school
Tijdsduur: Hele dag
(Exacte tijdsduur in overleg met de school)
Eenmalig
(Exacte periode in overleg met de school)
Niet nodig
Kerndoelen: 23, 45

Kosten

Prijsvorm: Prijs is afhankelijk van de omvang van de opdracht
Totaalprijs: 395,- per volledig verzorgde lesdag per groep. Neem vooral contact op voor maatwerk, zoals workshops en lessenseries.

Over de aanbieder

In ons onderwijs leiden we de digitale makers van de toekomst op. Leerlingen maken creatieve projecten, leren programmeren en denken kritisch na over technologie.