We onderzoeken de elementen waaruit verhalen zijn opgebouwd en gaan aan de slag met letters, woorden en poëzie. De lessenreeks bestaat uit maximaal 10 lessen van anderhalf uur.
Als kinderen naar verhalen luisteren prikkelen we hun brein op vele manieren, verhalen zijn perfect voedsel voor opgroeiende kinderen. Jonge kinderen geven hun verhaal al spelend en tekenend vorm, oudere kinderen schrijven (enkele woorden van) hun verhalen ook op. Alle kinderen krijgen de gelegenheid te vertellen.
Kinderen werken hierbij op creatieve wijze aan hun mondelinge taalvaardigheid, en maken kennis met verhaalstructuur.
Verteldocent Annette Benedictus werkt met ook met boeken zoals Ik wou dat ik een vogel was, een prachtig poëzie-prentenboek met 365 gedichten rond het thema natuur. Ze neemt voorwerpen mee, zoals een schelp, blaadjes, takjes, veertjes, passend bij de gedichten. Annette stimuleert de kinderen om hun eigen ervaringen te vertellen met de natuur om hen heen, over de wind in de bomen, de kleine kriebelbeestjes en de knoppen aan struiken. De kinderen maken er tekeningen bij en ze associëren met de woorden uit de gedichten. Associëren helpt de kinderen om eigen woorden te vinden. Al vertellend ontstaan er tekstjes. Met de woorden van de kinderen maakt Annette samen met hen een gedichtje of een verhaal, waargebeurd of verzonnen.
Leeraspecten
- mondelinge taalvaardigheid
- associëren
- verhaalstructuur
- fantasie
Sluit aan bij leerlijn
- mondelinge communicatie
- taalontwikkeling
- woordenschat
Wat moet je weten
( )
( Exacte periode in overleg met de school )
Kosten
Over de aanbieder
Al ruim 22 jaar ontwikkelt De Rode Loper op School cultuureducatieprojecten samen met kunstenaars en kunstinstellingen. De kunstlessen sluiten aan op de omgeving van het kind en de actualiteit. Kunst dichtbij, kunst een krachtig middel om te leren!
Meer over: De Rode Loper op School